Integrerad trafikflygarutbildningSenast uppdaterad 30. juni 2017

 

 

Fakta om utbildningen
  • Utbildningen varar i 22-24 månader.
  • Totalpris på 870,000 kronor i ett ”pay as you go” koncept, som gör att du inte behöver betala deposition, förbetala eller delbetala.
  • Godkänd till studiestöd och lån från CSN (Upp till 610,000 SEK).
  • Utbildning i professionell miljö.
  • Teoriundervisning i klasser baserade på material från Oxford Aviation Academy.
  • Flygtimmar i moderna flyg med instruktörer, som har en vardag i branschen.
  • Totalt 195 flygtimmar i loggboken när utbildningen är slut, varav 105 timmar är på två-motor flyg.
  • Glascockpit på alla dina IFR-timmar.
  • Alla MCC-timmar i simulator flygs i Full Flight Simulator (FFS).

 

Hos GreyBird SWE erbjuder vi en av dom bästa Trafikflygarutbildning i Skandinavien. Utbildningen är integrerad och tar 22-24 månader innan examen. Hela programmet är uppbyggd med målet att GreyBird Pilot Academys elever ska vara bland dom bästa, och samtidigt ha de bästa förutsättningarna för att få ett jobb efter avslutad utbildning.

 

På GreyBird Pilot Academy lägger vi stort fokus på att förbereda dig att gå rakt ut i arbetslivet.

 

Du får som elev, en ipad när du startar utbildningen. Det är din personliga ipad som du självklart får behålla. Vi använder ipads som ett viktigt arbetsredskap under utbildningen, där du får tillgång till flygmaterial och CBT:er (computer based training). Fler och fler flygbolag opererar med en så kallad elektronisk flight bag (EFB) i form av ipad, och därför har det varit ett naturligt steg för skolan. Genom att vänja eleverna med EFB där allt förekommer elektroniskt blir övergången till arbetslivet desto enklare. 

 

 

 

 

 

 

Under din utbildning , träffar du bland annat instruktörer, som till vardag är aktiva piloter och flyger bland Europas främsta flygbolag så som Lufthansa,SWISS och SAS. Detta ger eleverna en unik inblick i branschen och gör det möjligt för dig som elev att knyta kontakter, som kan gynna dig i din framtida karriär. Vår ATPL teoriundervisning är genomtänkt där vi använder Oxford Aviation Academys material. Våra elever får tillgång till online datorbaserad träning (CBT), som tillsammans med vår klassundervisning, ger en god synergi, som stärker elevernas kunskap. Vi använder dessutom en online question bank, som ger våra elever möjlighet att öva med unika och relevanta examensfrågor.

 

 

 

 

Nästan all flygning hos oss utförs med våra nya moderna Tecnam flygplan. I den integrerade utbildningen ingår det 195 timmar totaltid, varav 105 timmar är på vår tvåmotoriga Tecnam P2006T. Vår tvåmotoriga Tecnam är utrustad med den senaste Garmin 950 glascockpit, som ger ett optimalt ”cross scan”, detta underlättar inför antagningsprovet för ett airline jobb. De 105 timmar på tvåmotorigt flygplan, är väldigt unikt och ger en klar fördel under jobbsökandet. På de så kallade SPIC-turerna flyger våra elever till utlandet, bland annat destinationer som Norge, Danmark, Polen och Tyskland. Hos GreyBird Pilot Academy, har vi medvetet valt att inte använda FNTP I- och FNTP II- simulatorer, eftersom vi inte tycker att de tränar våra elever ordentligt. Att sitta i riktiga flyg och flyga i riktigt väder, går inte att jämföras med flygning i simulatorer. Det är endast i den sista fasen då elever flyger i en simulator.

Detta görs på en så kallade Full Flight Simulatorer , som är densamma som

flygbolag tränar i dagligen. Sista fasen i utbildningen gör vi på

Trafikflygarhögskolan Lunds Universitet i Ljungbyhed.

 

 

 

 

UTBILDNINGENS KONSTRUKTION

 

 

Utbildningen hos GreyBird Pilot Academy är uppdelad i fem faser. Varje fas stöds av en mängd teori som eleverna genomför löpande, samtidigt som man har flyglektioner. Den teoretiska undervisningen är baserad på vanlig klassundervisning, där det finns gott om tid för frågor och repetition. Nedan kan du läsa om de olika flygfaserna.

 

 

Fas 1

Första fasen av utbildningen består av lika stor mängd teori och flygtid. Teoretiskt går eleverna bland annat igenom ämnen som luftfartsrätt, navigation och meteorologi. Parallellt tar eleverna deras första radiocertifikat N-BEG, som ger tillåtelse till att tala svenska i en rörlig VHF-radio. Detta radiocertifikat används flitigt när eleverna flyger deras första lektioner, där de lär sig ”basic flight, take-off and landing”. Flygningen i denna fas förekommer i GreyBird Pilot Academys single-engine flyg (se bild) och en erfaren instruktör är självklart med på alla turer.

 

 

 

 

Fas 2

Samtidigt som eleverna fortsätter med teorin, består andra flygfasen av utbildningen av soloturer och navigation. Det är alltså nu tid till att eleverna ska flyga solo och skickas ut på flera olika navigationsturer i Sverige. I videon kan du se en av våra elever, som övar solo landning.

 

 

 

 

 

 

Fas 3

Eleverna fortsätter med att flyga solo och kommer även ut på ”VFR Night” turer, dvs. flygningar efter solnedgång (se bild). När eleverna avslutar fas 3, har de flugit 75 timmar på single-engine.

 

 

 

 

 

 

Fas 4

Detta är, utan tvekan, den mest intensiva delen av utbildningen, där eleverna ska flyga 105 timmar i vårt två-motoriga flygplan (se bild) samtidigt som de ska gå igenom en stor del teori. Den teoretiska delen heter ”ATPL teori” och ska stödja certifikatet ”Air Transport Pilot License”. Teorin fyller 750 timmar och täcker områden som ”Aviation Law”, ”General Navigation” och ”Operational Procedures”. Det är i denna del av utbildningen som vi använder oss av undervisningsmaterial från Oxford Aviation Academy. Parallellt ska eleverna flyga de 105 timmar på två-motor flyget. Det består av många olika sektioner som ”Basic IFR”, SPIC och SPL. För att kunna flyga i utlandet, är det även nödvändigt för eleverna att ta radiocertifikatet GEN, som de även uppnår i fas 4. När fasen avslutas har eleverna totalt flugit 180 timmar.

 

 

 

 

 

 

Fas 5

 

Sista fasen på utbildningen är en så kallad MCC-kurs (Multi Crew Coordination), som ger eleverna tillstånd att ingå i ett flerpilotskoncept. Fasen består av teori och flygning i Full Flight Simulator. En ”Full Flight Simulator” är en mycket avancerad simulator, som kostar ca 350 miljoner kronor. Eftersom GreyBird Pilot Academy tyvärr inte äger denna slags simulator, blir eleverna skickade till en i stället. De finns bland annat i Köpenhamn och Dublin. Videon är inte gjord på en MCC-kurs, utan en Type rating, men det är samma simulator som MCC förekommer i.

Efter fas 5 är eleverna färdigutbildade trafikflygarpiloter! Vi har satt ihop den optimala utbildningen till trafikflygare – en utbildning som gör eleverna redo för att direkt börja jobba i branschen. Dessutom kan vi slutföra din utbildning med en Type rating.

Detta kan du läsa mer om under menyn ”Type ratings”.

 

 

 

 

Vill du veta mer?

 

Om du är intresserad av att veta mer om utbildningen eller GreyBird Pilot Academy, är du välkommen att kontakta oss genom att klicka på knappen nedan. Vi är alltid redo för att svara på dina frågor via e-mail, telefon eller Facebook.

Kontakta oss

 

 

 

Bli pilot - GreyBird Pilot Academy

Hej!

Vill du veta mer om vår unika trafikflygarutbildning? Delta i ett av våra informationsmöten och få svar på frågor som, hur man blir pilot, vilka jobbmöjligheter som finns, och vad som skiljer oss från andra flygskolor.

Anmäl dig här